tirsdag, februar 19, 2008

Absurde kommentarer

"Det avgjørende er å ta vare på verdiene i det cubanske samfunnet"
"Dilemmaet er å ta vare på det politiske systemet selv med reformer"

Kongen har spist middag og hørt Dagsnytt18, der NRK-kommentatorer har diskutert Castros avgang. Ovenstående er gjengivelse av noen av kommentarene som falt.

Kongen sitter fjetret igjen og lurer på hva de egentlig snakker om. Vil disse rikssynerene og journalistene virkelig ta vare på:
  • Fengsling av opposisjonelle uten rettferdig lov og dom?
  • Fengsling av journalister, med dommer på opp til 28 år for å skrive fritt?
  • Statlig sensur?
  • Ettpartisystemet?
  • Manglende reisefrihet?

Om Cubas kvinner skal Castro en gang ha sagt:

"Vi har ingen analfabetisme. Våre kvinner er verdens best utdannede horer."

Hver gang venner har sagt til meg de gjerne vil til Cuba for å oppleve det før Castro går bort har jeg svart "Og jeg vil til Burma før juntaen faller". De har alle skjønt jeg har ironisert over deres absurde reiseønske.

Jeg forstår at NRK-reportere ville tatt meg alvorlig og spurt om jeg ville verne verdiene militærjuntaen i Burma står for.....

Ufattelig

Ingen kommentarer: