lørdag, oktober 21, 2006

En bønn om litt avisdød

Vel hjemme setter man seg ned og prøver å finne ut om det har skjedd noe mens jeg har vært borte. Nettavisen har jeg fått sett litt på underveis. Viktige nyheter om Anna Nicole Smith, uheldige fiskere og Mette Marits kjoler har blitt lest på mobilen.

Men hva ellers? "Svart arbeid"-debatten har åpenbart tatt av. Som om det skulle være noe nytt. Jens har lovet alt til alle - men Aftenposten har lest litt mer enn presemeldingen og funnet at om noen år vil de aller eldste få mindre. Som om det er noe nytt at noen ikke kan få mer når middelklassen skal ha alt? (Vampus skrev litt i Dagbladet i sommer om vårt mislykkede sosialdemokrati - bør absolutt leses).

Selv venner (både noen sosialdemokrater jeg traff i går og et par Høyrefolk), kunne ikke helt se at det har skjedd noe sjelsettende. Likevel har altså avisene kommet ut hver dag, og nettmediene har fyllt sine sider. Har vi for mange medier, som bruker for mye tid på tøv? Som har tid og plass til å skrive alt for mye om alt for lite?

Kanskje et snev av avisdød kunne gi de trykte spalter noe mer vesentlig innhold. Kanskje kunne et snev av undersøkende journalistikk gi oss mindre underholdende journalistikk.

Og hvorfor skilles det ikke mellom "undersøkende journalistikk" og "kritisk journalistikk"? Alt for ofte leser jeg saker der medier skriver om hvor fælt og vondt alt ting er, og hvilke ille konsekvenser beslutninger får. Det kalles gjerne "kritisk journalistikk". Men med "Kritisk" opplever jeg det menes "kritikk", gjerne uten å ta med motargumneter (som ofte er presentert for journalisten - uten at det passer i hans/hennes setting).

Hadde vi hatt en "undersøkende" journalistikk ville vi kanskje fått mer balanserte fremstillinger - og kanskje ville jeg kunne opplevd å komme tilbake etter en uke å finne at jeg hadde gått glipp av en viktig debatt.

1 kommentar:

whistoslo sa...

Jeg forsvinner på tre ukers ferie, og jeg har ingen illusjoner om at verden vil ha beveget seg særlig mye fremover når jeg vender tilbake.
I mellomtiden kan jeg kanskje blogge litt fra Down Under, om det skjer noe mer der... Jeg tviler!