tirsdag, april 29, 2008

SED gjenoppstått i SV?

Forleden benyttet en sentral SVer fra St. Hanshaugen et åpent debattmøte til å mistenkeliggjøre pub-debatter i regi av private organisasjoner. Da Høyre arrangerte åpent møte om tagging, presterte SVs gruppeleder på Haugen å benevne dette som "privatisering av debatten". Årsaken er at vi i Høyre mener det ikke er en kommunal/bydels oppgave å arrangere folkedebatter.

SVs gruppeleder pekte flere ganger på at Høyre, gjennom å holde åpent møte om tagging i forkant av det rødgønne flertallets kommunalt organiserte møte "privatiserte" meningsytringene.

For meg er det ubegripelig at et åpent møte, der alle aktører er spesielt invitert til å si sin mening, med presse tilstede og en nøytral deattleder kan oppfattes som "privat".

Enda mer betenkelig er det at SVeren på generelt grunnlag mistenkeliggjør ulike organisasjoner som har åpne debattmøter, og hevder i fullt alvor at folkemøter i regi av partier og organisasjoner er en "privatisering av debatten".

Det får meg til å tenke på DDR, og SEDs ensrettede regime. Der var det kun de offentlige organiserte og strukturerte debattene som var tillatt. Privat og fri meningsutveksling i regi av andre enn det offentlige var mistenkeliggjort og i stor grad forbudt.

Jeg vet fra Finn Gustavsens bok Blåmandag at SVs grunnleggere på 70-tallet mente DDR var et godt sted. Datidens SVere reiste på studieturer til DDR. Og Finn Gustavsen har åpent fortalt om hvordan flere valgte å sende sine unge håpefulle på leire med SEDs ungdomsorganisasjon FDJ.

Jeg bare trodde ikke at dagens SVere hadde samme syn på den frivllig organiserte og åpne debattutvekslingen som oppstår når andre enn det offentlige arrangerer debatter.

Aufentstanden aus Ruinen,
Und den Zukunft zugewandt

Tyskerne har sluttet å synge dette verset også, men håper SV ennå?

3 kommentarer:

Stian Oen sa...

Du fikk nok ikke helt med deg poenget mitt, Helge: Jeg var entydig positiv til Høyres arrangement, jeg. Det ville jo ellers ha vært nokså merkelig av meg å delta på det.

Det jeg derimot var og er svært kritisk til, er at Høyre i bydelsutvalget som eneste parti stemte mot at også bydelen skal arrangere et eget møte om grafittivegg. Når dere da samtidig arrangerer deres eget om samme tema, må man jo starte å lure på om Høyre mener debattmøter kun er bra så lenge det foregår i partiets - altså Høyres - regi (og i så fall er nok dét en mer relevant parallell til DDR enn den du drar opp...).

Kongen på Haugen sa...

Jeg lyttet meget ettertenksomt gjennom debatten. Kan ikke være tvil om at måten du ordla deg på var bevisst å mistenkeliggjøre debatter organisert av private og frivillige organisasjoner.

Det blir naturligvis en vanskelig diskusjon fordi jeg ikke skrev ned hva du sa eller tok det opp på bånd. Men at formuleringer som:

"Dette er en privatisering av debatten", "Høyre står for en privatisering av debatten" er med å mistenkeliggjøre arrangementet - selvom du selv deltar, er det liten tvil om.

Så til punktet om at Høyre ikke vil stemme for at bydelsadministrasjonen skal organisere, administrere og finansiere politisk vedtatte folkemøter fordi et flertall i bydelsutvalget ønsker det tema som folkemøte:
Vi mener det er misbruk av sitt politiske flertall å sørge for at det offentlige skal betale regningen og arbeidet for debatter som passer en.

Det er en rekke ulike spørsmål som ulike grupper ønsker å debattere og ta opp. Det bærer helt galt sted om bydelen skal begynne med politisk vedtatte folkemøter for å få frem i lyset saker et flertall ønsker belyst.

Herunder tar jeg ikke informasjonsmøter om konkrete utbyggingssaker eller dialogfora etablert for å sikre borgerinnflytelse.

Rene politiske folkemøter initiert og regissert av et utvalgt flertall administrert og betalt av skattebetalerenes penger, hører hjemme i det gamle Øst-Europa.

Stian Oen sa...

Vel; når du ikke fester lit til at jeg faktisk mener det jeg tross alt skriver er det ikke så mye mer jeg kan gjøre.

Synspunktene dine på hvor forferdelig det er at flertallet i bydelsutvalget faktisk bestemmer i bydelsutvalget blir for øvrig for meg nokså eiendommelige (vi sysler tross alt med lokaldemokrati her; ikke storpolitikk), og parallellene du drar egner seg vel stort sett ikke til annet enn en god latter i festlig lag.