fredag, april 11, 2008

Boikotte 080808?

Jeg har meldt meg inn i boikott-gruppen for OL-åpningen på Facebook. Jeg er for menneskerettigheter, mot okkupasjonen av Tibet og synes for øvrig demokrati er fint. Og da må en jo være for boikott av åpningen av OL i Beijing.

Men kan jeg virkelig være for boikott? Det er lett å kreve at andre skal boikotte, det er lett å snakke om "signaleffekten". Det er lett å peke på IOCs verdier og formål. Men kaster jeg sten i et glassmagasin?

Kan jeg kreve av Konge og statsminister at de skal holde seg unna OL-åpningen all den tid jeg ikke greier å holde meg unna billig elektronikk på Siba? Er det moralsk riktig å kreve av Gerhard Heiberg at han tar standpunkt for demokrati og mot overgrep, mens jeg fyller handleposene med rimelig barneklær til mine fadderbarn?

Det er noe med å rydde i eget hus først. Når du selv har innført handelsboikott av Kina, oppfordret dine venner til det samme – og kanskje veiledet dem til hvordan en slik handelsboikott kan overholdes. Da kan du be Konge og Regjering utebli fra OL-åpningen, og skjelle ut Gerhard Heiberg for unnfallenhet.

Jeg må nok melde meg ut av Facebook-gruppen. Men starte debatt om boikott av Kina er det definitivt grunnlag for. Og så har fortsatt jeg den gule t-skjorten fra Amnesty, og den skal jeg bruke 080808....

2 kommentarer:

rabiatius sa...

Det er en ganske vesentlig forskjell på handels- og OL-åpningsboikott.

Ved å kjøpe varer som er produsert i Kina støtter du Kinas næringsdrivende og arbeidere. Du er delaktig i å drive vanlige kinesere ut av fattigdom og inn i lønnet arbeid.

OL og OLs åpning har ingen reell positiv effekt for den vanlige kineser. OL er rett og slett et propagandakupp for det kinsesiske regimet, en måte for dem å vise for sitt eget folk at regimet er akseptert av verden, at de er seriøst med i Gutteklubben Grei.

Å gå til en blind handelsboikott mot Kina fører kun til at folket lider, å boikotte OL fører til at regimet lider, da de ikke får den cred fra verden rundt de nå ser fram til å inkassere.

Om du ønsker å handelsboikotte noen vil jeg foreslå at du boikotter sponsorene til de norske OL-deltakerne. Vil de virkelig bidra med penger til denne glorifiseringen av det ondskapsfulle kinesiske regimet?

Kongen på Haugen sa...

Selvfølgelig er et en stor forskjell på handelsboikott og OL-boikott.

Men er det klokt og riktig å støtte et statskontrollert næringsliv som operer i et system der arbeiderne ikke har særlig med rettigheter? Hadde kinesisk nringsliv vært fritt og den kinesikse staten en nøytral lovgiver og dømmer hadde lordmarius hatt rett.

Dessverre er nok ikke situasjonen for det kinesiske næringsliv og kinesiske abreidere slik.

Samtidig er det klart at de siste årenes handelseksplosjon har løftet millioner ut av fattigdom. Helt utenfor kyoto-avtaler og med ett nytt kullkraftverk i uken...

Å tro at det å kjøpe varer fra Kina ikke er å bidra med penger til et ondskapsfullt regime er noe blåøyd.

Derfor er en bredere debatt om krav til Kina viktigere enn OL-boikott. Enten man liker "gutteklubben grei" eller ikke.