Jeg er for tog, og jeg unner pendlere sitteplass. Derfor er jeg i mot ekstremdyre hurtigtog-løsninger.
Politikere av alle slag og i alle partier snakker i disse klimatider om fordelene ved å bygge hurtigtog på langdistansestrekninger. Alt samtidig mens titusener hutrer på perrongenne rundt Oslo og ellers på det sentrale Østlandet.
Mens interesseorganisasjoner og politikere fabler om Oslo-Trondheim, Oslo-Stavanger og Oslo-Bergen på 2,5-4 timer, rammes titusener av 400 signalfeil årlig bare på Østlandet.
Prisoverslagene på disse fantastiske hurtigtogstrekningene varierer. Jeg har sett tall på 75 milliarder, andre er oppe i 150 milliarder. Rammene Regjeringen (som forsåvidt også uttaler seg positivt om disse hurtigtogene) har satt for investeringer i jernbane frem til 2019 er 54 milliarder.
Jeg forstår Jernbaneverket som vil prioritere vedlikehold på eksisterende anlegg fremfor å bygge nytt. Men jeg forstår ikke politikere som vil planlegge og bruke millioner på å utrede og se på mulighetene for hurtigtog der det ikke bor folk.
Så sier de at det er for å binde sammen de store byene. Men ærlig talt, hvor stor troverdighet har et togtilbud mellom Oslo og Trondheim, når eventuelle passasjerer ikke kommer seg fra Nordstrand til Oslo S for å nå toget der?
Har hørt at i Trondheim kan det lokale togtilbudet oppgraderes til bybane for 70-80 millioner (så blir det sikkert 180 millioner inklusive overskridelser). Det vil kunne gjøre toget/bybanen til et reellt alternativ for flere tusen byborgere som idag kjører rundt i en av byene med dårligst luftkvalitet her i landet. Men gjør staten og regjeringen noe i den retningen. Neppe. Der er det hurtigtog over Tynset som gjelder. Som om det bedrer luftkvaliteten eller skaper et alternativ til bilen for flere tusen hver dag....
Tilsvarende gjelder helt sikker for de andre byområdene Bergen og Stavanger.
Miljø- og klimatiltaket er ikke å bygge hurtigtog der folk ikke tar toget. Men å bruke 20-30 milliarder ekstra på å sørge for godt togtilbud der folket bor og pendler. I tusentall hver dag - hele året.
tirsdag, januar 15, 2008
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar