mandag, mai 26, 2008

And the winner is...

Bydelen jeg bor i jobber mye for å stimulere til frivillig innsats. Men av og til tar intensjonene fullstendig overhånd. Resultatet er at bydelen sitter og foreslår seg selv til sine egne priser.

I mange år har vi hatt en nærmiljøpris. Den har på forslag fra innbyggere og foreninger blitt tildelt folk eller foreninger som gjør en stor innsats for nærmiljøet. Bra og riktig.

Men det nye flertallet synes ikke det er nok. De har opprettet en ny pris: Mangfold og inkluderingsprisen. Et godt initiativ – men er det ikke bedre men 1 pris som henger litt høyt enn inflasjon i priser?

I morgen er det BU-møte og vi skal endelig avgjøre hvem som får prisene. Men det først etter at vi har måttet etterlyse forslag på verdige mottagere. Og da ser vi hvordan offentlig administrasjon rettferdiggjør seg selv ved å følge opp politiske vedtak:

  • Til 2 priser har det nominert 13 kandidater
  • Av disse er 2 foreslått til begge priser, av samme forslagsstiller og med samme begrunnelse
  • 6 av de nominerte er i praksis kommunale eller bydelsvise tilbud eller brukere av disse
  • Ytterligere 2 er tett knyttet opp til bydelens aktiviteter
  • Av 11 reelle kandidater er altså 8 knyttet tett opp til det offentlige tjenestetilbudet i bydelen
  • 8 av kandidatene er foreslått av bydelens egen administrasjon. Faktisk har en i bydelsadministrasjonen kommet med 5 forslag til 2 priser!
Jeg er sikker på at alle er dyktige, og gjør en viktig jobb. Men slike priser er da virkelig ikke berettiget om det er offentlig administrasjon som ber politikerne påskjønne offentlige tilbud?

Jeg ønsker primært vi skal bruke priser til å påskjønne ekstraordinær innsats for nærmiljø, mangfold og integrering. Da tror jeg vi skal gå tilbake til en pris som henger høyt – og jeg støtter LOs kandidat!

3 kommentarer:

Programsekretariatet sa...

hm...har gjort samme refleksjon, og notert meg de samme poengene(!) og synes det er verd verbale kommentarer i dag.

Tenkte også over LOs kandidat, men tenkte deretter "inkludering" vs katolikker/religion - æ'kke det litt motstridende da?

Kongen på Haugen sa...

hmm, du har rett på en måte. Samtidig er de også svært flinke til å ta seg av de som søker til dem, følger opp folk som ofte faller utenfor. Og i motsetning til mange norske trossamfunn dekker de seg ikke bak politisk korrekthet. Jeg opplever dem som ærlige og åpne på hva de mener og står for.
Arbeidet de gjør blant tusner av nye katolikker og landsmenn er utrolig viktig.
Det synes jeg er et arbeid vi bør støtte.

Stian Oen sa...

Fælt så engasjerte dere er i hvem som skal tildeles en pris dere er mot at skal deles ut, da...