mandag, november 03, 2008

Høyre gir feil medisin

Søndag kunne vi se Høyres nestleder på Dagsrevyen. Han krevde mer ressurser til politiet fordi narkotikabakmenn gikk fri. Heldigvis kjører Partlederen en mer nyansert linje i Aftenposten.

La det være sagt med en gang: Jeg vil ikke at nakroligaer skal gå fri, jeg vi ikke at 8 konstabler skal passe på flere bydeler en hel helg. Jeg vil ikke at hverdagskriminalitet skal stues bort. Tvert i mot vil jeg ha et politi som tar hardt på alvorlig kriminalitet. Jeg vil ha et Politi som fokuserer på sine kjerne oppgaver.

Derfor vil jeg at Politiet slutter å fylle Ullevaal Stadioen når det er fotball kamper. Jeg vil ikke ha høyt utdannede Polititjenestemenn til å være fangefølge til rettsaker. Jeg vil ikke ha ti-talls ubesatte stillinger i Politiet og retur av millioner av ubrukte kroner fra Oslo Politikammer til statskassen ved årets slutt.

Jeg er ganske sikker på at svært mye av Politikrisen som nå kan "løses" med mer offentlige bevilgninger skyldes dårlig organisering, byråkrati, manglende fokus på de viktigste oppgavere, samt trolig også en dose svakt lederskap.

Derfor bør Høyres svar være det samme som vi gir kommunene når de roper om penger: Se om du kan organisere deg på nytt? Finnes det opgaver du kan få andre til å løse? Kan du flate ut organisasjonene din? Kan nye rutiner fjerne dobbeltarbeid?

Men dessverre synes troen å være at mer offentlig pengebruk kan løse saken..... Den største seierherren så langt er nok flyvelederne og Rolf Skrede.

5 kommentarer:

Admiral_Gullars sa...

Høiremænder tror alltid at politiet (eventuelt en militærjunta) vet aller best :)

Lars sa...

Helt enig. Litt populistisk å ukritisk bevilge mer penger.

Stian Oen sa...

Forsåvidt prisverdig at du mener Høyre bør svare det samme til Politiet som til kommunene. Men svaret ditt "Se om du kan organisere deg på nytt? Finnes det opgaver du kan få andre til å løse? Kan du flate ut organisasjonene din? Kan nye rutiner fjerne dobbeltarbeid?" virker en smule statisk. Etter en stund må man vel nødvendigvis ha kommet et godt stykke i arbeidet med omorganisering, utflating og fjerning av dobbeltarbeid? Noen ganger kan vel faktisk mer penger være den riktige og beste løsningen?

Kongen på Haugen sa...

Til admiralen:
Tror nok ikke helt du er på nett med Høyre - kan ikke helt huske at Høyre aktivt har støttet militærdiktaturer (selvom kritikken overfor enkelte rett nok har vært lunken). Venstresiden derimot har ofte gått proaktivt inn for å støtte ulike diktaturer.... (DDR, Khmer Republikken, Cuba, Nicaragua....)

Til Stian:
Selvfølgelig kan man ikke skrive ut samme medisin x-antall ganger, men jeg tror nok at både Politiet og resten av det offentlige har et godt stykke å gå før man er der man kan si at "Nå har vi den optimale organisasjonen, de mest hensitksmessige styringssystemer (administrativt) og den ypperste arbeidsfordeling".
....derfor mener nok jeg at man (dog i ulike grad og form) kan skrive ut noe av den medisinen overfor blant annet Politiet og Politidirektoratet.
Men som du har helt rett i: Når den jobben er gjort finnes det alltid nye og andre måter og forbedre driften på uten å kreve mer penger!

Morten sa...

Nå er det jo ikke mange år siden politikerne sist ba politietaten omorganiser seg, nemlig reform 2000. Jeg merker meg at Høyre har hakk i plata og prøver å skrive ut samme behandling nesten uansett hva det er prat om.

Men selvfølgelig. Man kan jo be offentlige etater omorganisere hvert fjerde eller femte år, også så om det blir noe bedre av den grunn. Jeg tviler.