torsdag, november 15, 2007

En historisk parentes

Normalt prøver jeg å være miljøvennlig. Jeg sorterer mine melkekartonger, jeg går til byen, tar av og til kollektiv til jobben. Riktignok flyr jeg til Kjæresten stadig vekk, men det er Victor Normans direktoratflytt som medfører flere avganger - ikke jeg.
Jeg er faktisk veldig for kollektivtrafikk, og støtter varmt t-baneringen, stambusslinjer. Jeg mener en by uten trikk er et ladested.
Og apropos ladested: NRK melder på sine nettsider at noen spesialister i kyberteknikk har funnet løsningen på fremkommelighet i Trondheim. Som små gondolheiser skal såkalte skytran sveve over ladestedets gater. Folk kan gå av og på via nette trapper plassert rundt i byen, eller i alle fall mellom Gløshaugen og Dragvoll.
Det vi trenger er naturligvis mangfoldige millioner til utvikling av en helt ny transportform. At ladestedet allerede har 4 transportformer, sykkelheisen inkludert, affiserer ikke kyberteknikerne stort. At en det er en utfordring å få til en god samkjøring av flere ulike driftsformer, er ikke nevnt. Det synes heller ikke som det er tenkt på at erfaring viser et av de største hindrene for bruk av kollektiv er overgang mellom tranportformer.
La oss håpe Skytran ender som luftskibene, Oslos trolleybusser og tønneheisen opp Krokkeleiva: En historisk parentes.

Ingen kommentarer: