torsdag, juli 24, 2008

Tear down the new walls!

Tror jeg har bestemt meg..... Er ikke sikker på at alle svarene er klare ennå, men jeg likte virkelig hva jeg hørte fra Berlin idag.

Hans vektlegging av historien og båndene som knytter oss sammen, og hvordan USA og Europa sammen er de beste partnerne, peker på historiske fakta som ingen kan se bort i fra. Og selvom deler av det begynner å ligge tilbake i tid, var det i avgjørende øyeblikk for både Europa og USA vi sammen skapte det frie og demokratiske velferdssamfunnet vi lever i idag.

Og derfor ble hans overgang fra denne historien til å snakke om hvilke murer vi må rive idag, hvilke nye murer som vi må fjerne en utrolig riktig påpekning av at dersom vi ikke ser de nye skiller som oppstår rundt oss - ja da har vi en eller annen form for krig rett ved egen dørstokk igjen.

Det være seg en fysisk krig i form av terrorisme, eller en ødeleggende flom av herion. Det kan være atomavfall på aveie og organisert kriminalitet som skaper undergrunnsamfunn. Det er disse arenaene vi må kjempe på, slik hørte jeg Obama. Og det er de arenaene vi ser hver dag, i fra New York, London og Madrid - ned til vårt hjemlige Plata og Skippergata i Oslo.

Og da liker jeg hans invitasjon til dialog og diplomati for felles å bidra til å bygge ned murene - både de mentale og de faktiske. Samtidig trakk han opp en del premisser for dialogen som er nødvendige, den grunnleggende respekten for individer og grunnleggende friheter.

Jeg liker hans klare krav til at vi må ta velgere i Zimbabwe like alvorlig som velgere i Europa. Jeg liker hans krav om ikkespredning av atomvåpen, og klare beskjed til Iran om å stanse sitt program. Han hadde flere gode eksempler i talen.

Men også krav til oss: Det handler ikke om å gi ut penger i Somalia - men å redusere fattigdommen som skaper terrorisme. Det er en måte å se samhandling og tettere bånd enklere å skape. Og der kommer trolig hans største hull i talen: Intet ord om betydningen av frihandel - og dessverre er nok ikke det tilfeldig.

Men likevel: Han ser de nye slagmarkene og han vil rive ned de nye murene. Det tiltaler meg.

Ingen kommentarer: