fredag, desember 05, 2008

Penger ikke alt - tilgjengelighet kan også virke

Kongen er av og til på jobbens kontor i Bergen. Det ligger ikke langt fra flyplassen, i et område med en lang rekke store bedrifter og antagelig flere tusen arbeidsplasser (Jobben min alene står for 300-400…). I dag skulle Kongen på et møte i Bergen sentrum på ettermiddagen, og tenkte det var lurt å sjekke busstidene fra Sandsli til sentrum av Vestlandets hovedstad.

Enkelt tenkte Kongen, jeg sjekker bare Trafikanten på nett. Men, nei. Trafikanten er kun for Akershus, Buskerud, Oppland, Hedmark, Oslo, Telemark, Østfold og Vestfold. Ergo: Her var det ikke mulig å finne rutetider for kollektivtrafikken i Bergen. Og link til ruteplanleggere for andre steder fantes heller ikke.

Kongen har vært litt på Vestlandet i det siste, og har registrert at alle busser i Hordaland er dekket med navnet "Skyss". "Kanskje Skyss er et slags Hordalandsk svar på Ruter," tenkte Kongen, og sjekket ut nettstedet www.skyss.no. Ganske riktig, her finner jeg kollektivselskapet Skyss – som dekker alt annet enn bebodde kommuner i Hordaland.

Heller ikke Skyss synes noe om å informere om linker til andre områder, så heller ikke hos Skyss finnes noen enkel lenke som kan forteller deg hvor du finner rutetider for kollektivtrafikken i Hordalands tettest befolkede område.

Til slutt kommer Kongen på at det er en del busser med navnet "Tide" klebet med store bokstaver på siden. Så Kongen prøver www.tide.no. Tide er stedet, de har nemlig ansvar for busstrafikken i Bergen. Og, ja - det er en ruteplanlegger oppe til Høyre. Den bare ville ikke....

Her finner jeg også raskt en lenke til ruter – men ingen oversiktskart som kan fortelle hva som går i området der jeg er (Sandsli). Rutene finnes i pdf, men er jo komplett uforståelige. Det er rett og slett ikke mulig å lese ut av rutetidene ut av de pdf-filene som ligger der.

Mulig Kongen er spesielt uheldig eller vanskelig – men jeg er ganske sikker på at kollektivtrafikken i Bergen og Hordaland kunne fått langt flere reisende om de bare sørget for en god ruteplanelegger på et nettsted med et innarbeidet merkenavn – og rutetider som er leselige for vanlige folk.

Det skal nok mer til enn større bevilgninger for å få folk til å velge bort bilen….

Ingen kommentarer: