mandag, april 14, 2008

Bruser med fjæra

Venstre har brukt helgen til å velge ny nestleder - og dermed bruser de enda mer med fjærene enn de har gjort hittil.

Jeg er glad for Venstre, og jeg samarbeider gjerne med dem. Men de setter opp en helt pussig rekke med krav til sine samarbeidspartier, og de krever svar som de vet de ikke kan få - og som i tillegg ikke handler om politikk.

Ta denne siste "garantien" fra Sponheim, om at de aldrig vil slippe til Fremskrittspartiet. De sier ikke ett ord om politikk - bare at alle posisjoner skal blokkeres for enhver med FRP-medlemsskap. Samtidig skryter nestleder Elvestuen i morgensendingen på NRK idag av hvor mye politikk Venstre får til nettopp ved et sak-til-sak-samarbeid med FRP.

De insisterer på å være et klart borgerlig parti, samtidig som de avviser enhver form for samarbeid med et av de største ikke-sosialostiske partiene. Faktisk er de så udemokratiske at de nekter å snakke med partiet til 20-25 % av velgerne.

De krever selv en sentral posisjon - men nekter å snakke med partiet til en velgergruppe 3 ganger deres egen størrelse.

Jeg liker ikke borgerlig krangling, og jeg er ikke fan av ensidig samarbeid (hverken ut mot FRP eller inn til sentrum). Skal vi vippe de rød-grønne ut av kontorene, må det en form for felles konstellasjon til blant de 4. Da kan ikke den ene parten gå ut må krav om ensidig ekskludering av en annen part.

Derfor er jeg glad for at Per-Kristian brukte Søndags-VG til å be Venstre være ærlige på om de er et borgerlig parti eller ei - de må jo kunne garantere at de ikke vil la en eller annen form for rød-grønne styre videre?

Ingen kommentarer: